Baju Tradisional Melayu on Thursday, July 1, 2010 , 5:53 AM
"Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat" - Khalifah Abdul Malik bin Marwan.


Salam sejahtera semuanya. Saya harap anda sihat-sihat hendaknya. Sebutkan sahaja frasa, budaya Melayu, dan selalunya, gambaran yang ada di minda adalah pakaian tradisional Melayu. Mungkin ramai kini lebih peka tentang jenis-jenis pakaian tradisional ada. Bagi yang kurang tahu, pakaian tradisional Melayu umumnya mempunyai pelbagai jenis. Kaum adam dan hawa tidak mempunyai jenis pakaian yang sama. Inilah yang menarik pada saya. Kita mempunyai pilihan untuk mengenakan jenis pakaian untuk ke apa jua acara. Penyelidikan saya telah membuahkan hasil apabila saya telah ke,
http://ms.wikipedia.org/wiki/Perbincangan:Baju_tradisional_Melayu.

Di sini, ada beberapa jenis pakaian tradisional yang popular.


  • Baju Kurung Teluk Belanga.
Dari segi sejarahnya, baju ini mula dipakai pada zaman pemerintahan Sultan Johor, iaitu Almarhum Sultan Abu Bakar yang bersemayam(bertempat) di Teluk Belanga, Singapura pada sekitar tahun 1800-an. Justeru itulah ia dipanggil Baju Kurung Teluk Belanga dan ia juga merupakan pakaian kebangsaan orang Melayu Johor. Sejak itu pemakaian baju ini telah berkembang ke negeri-negeri lain di Tanah Melayu. Baju kurung merupakan pakaian kebangsaan rakyat Malaysia dan banyak dipakai dalam majlis-majlis rasmi.

Baju Kurung Teluk Belanga adalah labuh, dan potongannya longgar kerana dirusuknya berpesak dan di bawah lengannya pula diletakkan kekek. Potongan lehernya bulat dan berbelah di depan. Pada sekeliling tebukan lubang leher itu, jahitan tulang belut digunakan bagi mengemas dan memperkukuhkan lagi leher baju tersebut. Baju kurung teluk belanga yang dipakai oleh kaum lelaki dan wanita pada dasarnya adalah sama.


Sumber; http://malaysiana.pnm.my/02/02010104mel_kurungtlkblanga.htm


(http://senirupasiti.blogspot.com/2010/04/ciri-ciri-kain-kain-untuk-busana.html)
  • Baju Kurung Cekak Musang.
Baju kurung cekak musang adalah sama dengan baju kurung Teluk Belanga kecuali pada bahagian lehernya. Leher baju kurung cekak musang ada kolar. Kolar tersebut hanya selebar satu jari dan kedudukannya menegak. Pada bahagian hadapan kolar ada bukaan panjang yang berkancing(bersangkut/berbutang). Biasanya ada satu kancing pada kolar dan dua atau tiga lagi kancing pada bukaannya. Butang emas atau emas berbatu permata digunakan sebagai pengancingnya.

Kancing yang paling terkenal ialah kancing emas yang dipanggil garam sebuku dan kancing berbatu permata yang dikenali sebagai kunang-kunang sekebun.
Baju kurung cekak musang wanita boleh dipakai dengan seluar atau kain sarung. Seluar yang selalu digunakan ialah kain seluar panjang, seluar panjang dan seluar bambu. Jika mahu, samping dan selendang juga boleh dipakai bersama. Baju kurung cekak musang lelaki pula dipakai dengan seluar dan bersamping. Lebih segak lagi apabila bertanjak atau bersongkok.

Sumber; http://malaysiana.pnm.my/02/02010102mel_kurungcekmusang.htm

Ini adalah antara baju kurung yang amat popular dalam golongan masyarakat Melayu serantau. Sebagai seorang individu, saya lebih suka akan baju kurung songket.


(http://www.pekanrabu.biz/produk-semua-pun-ada-5-item-keatas-f8/d-qistina-collection-purse-clearance-coach-rm10-only-last-page-t107.htm)
  • Baju Kurung Songket.
Songket merupakan sejenis kain yang biasanya ditenun tangan, dan mempunyai corak rumit benang emas atau perak. Perkataan songket bermaksud membawa keluar atau menarik benang daripada kain atau menenun menggunakan benang emas dan perak. Dari segi sejarah, ia hanya dipakai golongan bangsawan - keluarga kerabat diraja dan orang besar negeri. Kehalusan tenunan dan kerumitan motif corak songket ketika itu menggambarkan pangkat dan kedudukan tinggi seseorang pembesar. Ia telah terkenal di Malaysia dan Indonesia sejak abad ke-13 yang lampau. Songket punya nilai sejarah yang tinggi sebagai fabrik warisan agung. Selain mengangkat martabat si pemakai, motif dan warna tenunan songket melambangkan kedudukan seseorang.

Hari ini, pemakainya lebih menyeluruh, tidak terhad kepada kerabat diraja. Cara pemakaiannya juga lebih meluas, bersesuaian dengan majlis begitu juga corak dan motifnya yang semakin kontemporari, sesuai dengan perubahan dan peredaran masa. Suasana yang melatari songket kini turut berubah selaras dengan peredaran masa.

Kini, usaha untuk memastikan kesinambungan(persambungan) industri songket masih berterusan dan secara relatifnya berjaya mencapai tahap yang memuaskan sehingga songket semakin popular digunakan sebagai busana majlis perkahwinan, hantaran perkahwinan, cenderahati dan hiasan dinding.

Peningkatan kos penghasilan sutera, benang emas dan perak serta perubahan fesyen dan trend sedikit sebanyak mempengaruhi industri songket seawal pertengahan abad ke-20.

Sumber; http://ms.wikipedia.org/wiki/Songket

Tahukah anda, baju kurung songket lebih anggun apabila dikenakan dengan kerongsang sebagai pengancingnya?

(http://www.pekanrabu.biz/produk-semua-pun-ada-5-item-keatas-f8/d-qistina-collection-purse-clearance-coach-rm10-only-last-page-t107.htm)

  • Kerongsang

Kancing baju atau lebih dikenali dengan panggilan kerongsang yang digunakan semasa memakai baju kebaya labuh atau kebaya pendek sudah terkenal di kalangan orang Melayu, Portugis, Nyonya peranakan dan juga kaum Ceti di Melaka sejak berkurun-kurun yang lalu.

Beberapa biji kerongsang dipakai untuk mencantumkan baju mereka supaya tidak terdedah. Kerongsang ini dipakai dalam bentuk set tiga biji yang seragam bentuknya atau berlainan tetapi yang seragam motifnya iaitu dua biji bulat sama besar dan satu lagi kerongsang ibu yang berbentuk hati yang disematkan di bahagian atas sekali.

Sumber; http://malaysiana.pnm.my/02/02010205mel_kerongsang.htm


Labels:



EMEL




Seorang remaja yang amat berminat dengan bahasa Melayu dan budayanya.
Dia ingin mengekalkan keindahan dan kesuciannya.
Nama saya, Siti Aisyah. Saya berumur 16 tahun. Saya bersekolah di Sekolah Menengah Marsiling.
Blog ini dimulakan sempena, Bulan Bahasa 2010.
Ada apa-apa soalan? Emel sahaja saya. :)
Bahasa Kita, Gunakanlah ~

Ada soalan? Tanya di sini. :)





Layout: 16thday x


Perkataan-perkataan baharu:
Bersemayam - Bertempat.
Kesinambungan - Persambungan.
Berkancing - Bersangkut / Berbutang.